تداوم کاهش تولید پسته در مهریز
یزدفردا: شهرستان مهریز یکی از مهمترین مراکز تولید پسته در استان یزد است که این محصول سالانه درآمد قابل توجهی عاید مردم می‌ کند اما امسال تولید این محصول در مهریز و به تبع آن در استان با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است.
به گزارش خبرنگاریزدفردا، استان یزد در حال حاضر یکی از استانهای مطرح در تولید پسته به شمار می رود و بنا به اظهارات عده ای از مسئولان استان رتبه دوم و بنا به اظهارات دیگر رتبه چهارم تولید پسته کشور را به خود اختصاص داده است.
در استان یزد نیز شهرستان هایی نظیر مهریز و اردکان به لحاظ تولید این محصول مهم پیشتاز هستند اما مدتی است برخی مشکلات گریبانگیر پسته کاران این شهرستان شده که از آن جمله می توان به خشکسالی، آفت و تعطیلی ترمینال‌ های فرآوری پسته اشاره کرد.
فرآوری پسته یکی از مهمترین بخشهایی است که این محصول را برای صادرات آماده می کند و نحوه عملکرد ترمینال هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است در صدور پسته نقشی اساسی ایفا می کند.
فرآوری مهمترین مرحله تولید برای صادرات پسته به شمار می رود
بسیاری از کارشناسان کشاورزی معتقدند پسته ایران تنها پسته مورد نظر کشورهای اروپایی است اما از آنجا که معمولا در بحث فرآوری و بسته بندی ضعفهای عدیده ای وجود دارد، این محصول معمولا به نام ایران و به کام کشورهایی نظیر حوزه خلیج فارس تمام می شود.
این گروه معتقدند؛ به دلیل اهمیت پسته ایران از نام تجاری این کشور استفاده می شود اما در واقع سود سرشار این محصول نصیب واسطه ها می شود به نحوی که بازرگانان برخی کشورهای عربی پسته ایران را به صورت فله ای خریداری می کنند و پس از فرآوری و بسته بندی های شیک و مناسب با قیمتی بسیار بیشتر از آنچه که از ایران خریداری کرده اند به کشورهای اروپایی می فروشند.
با این وصف توسعه و مکانیزه کردن مراکز فرآوری پسته و از طرفی توسعه و ساماندهی بسته بندی این محصول به ویژه در شهرهایی نظیر مهریز که از قطبهای تولید پسته است، ضروری به نظر می رسد اما در سال جاری به جای توسعه این مراکز شاهد تعطیلی 30 ترمینال فرآوری پسته در این شهرستان بوده ایم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در سال جاری در این شهرستان به دلیل خشکسالی و کمبود محصول پسته 30 ترمینال مکانیزه فرآوری پسته تعطیل شد.
محمود زارع‌ زاده اظهار داشت: هم‌ اکنون عملیات برداشت پسته از سطح شش هزار و 800 هکتار از باغات بارور این محصول در شهرستان مهریز آغاز شده است.
تولید پسته در مهریز 50 درصد کاهش یافته است
وی افزود: میزان محصول تولیدی در این مقدار از سطح زیرکشت به دلیل سرمازدگی بهاره و زمستانه و خشکسالی به طور متوسط نسبت به یک سال معمولی، 50 درصد کاهش یافته است.
زارع‌ زاده بیان داشت: در سال جاری پیش ‌بینی می‌شود به طور متوسط با احتساب عملکرد هزار کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار در مجموع حدود شش هزار و 800 تن محصول از باغات این شهرستان برداشت شود.
وی مهمترین ارقام پسته تجاری شهرستان مهریز را کله ‌قوچی، اوحدی، اکبری و احمدآقایی ذکر کرد و یادآور شد: کار برداشت پسته در این شهرستان از اواخر شهریور آغاز می‌ شود و کشاورزان نسبت به برداشت و ضبط و فرآوری این محصول در 33 ترمینال مکانیزه اقدام می‌ کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز ادامه داد: بیش از سه هزار خانوار روستایی اعم از ساکن و غیرساکن در روستاهای شهرستان مهریز در زمینه تولید و عملیات فرآوری و ضبط این محصول مشغول فعالیت هستند و از این طریق امرار معاش می‌ کنند.
سه هزار خانوار روستایی در مهریز از تولید و فرآوری پسته امرار معاش می کنند
زارع‌ زاده بیان داشت: علاوه بر شش هزار و 800 هکتار سطح زیرکشت پسته بارور در این شهرستان بیش از هزار و 100 هکتار نیز هم‌ اکنون زیرکشت نهال پسته است.
وی افت سطح آبهای زیرزمینی و کاهش کیفیت آن و بالابودن سطح زیرکشت نسبت به میزان آب سفره ‌های زیرزمینی موجود در منطقه را مهمترین مشکلات پسته ‌کاران این شهرستان ذکر کرد.
به هر حال گرچه کاهش 50 درصدی محصول پسته در سال جاری سبب تعطیلی بسیاری از ترمینالهای فرآوری این محصول شده است اما از آنجا که همواره در این صنعت و در بخش بسته بندی ضعفهایی وجود داشته است، امکان اینکه این مراکز با حمایت جهاد کشاورزی و مسئولان ذیربط در بخش بسته بندی فعال شوند و به افزایش کیفیت خود بپردازند اما با کاهش محصول نخستین راه که همان تعطیلی مراکز فرآوری بود، انتخاب شد.
این امر نه تنها تبعاتی در رکود فرآوری محصول پسته در سال جاری و سالهای آتی به دنبال دارد بلکه سبب بیکاری حداقل 60 نفر در این شهرستان شده است و لازم است تا مسئولان امر از موقعیت موجود در جهت کیفی سازی این صنعت تلاش کنند و از ظرفیتها و منابع موجود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا